United States or Falkland Islands ? Vote for the TOP Country of the Week !


»Dat ben ik niet met u eens," viel Wilkinson in, met grooten ernst: »een Jood, tenzij er met hem de omkeering had plaats gegrepen, die een Saulus tot Paulus maakte; een Jood zou dit sujet óf niet gekozen óf niet zóó behandeld hebben; daar spreekt eene gedachte in die verdeeling van licht en duister, die alleen vallen kan in een geloovig Christen, diep vervuld met en zich geheel indenkende in de hooge beteekenis van zijn onderwerp."

"Neen, laat mij uitspreken, heer gouverneur," hernam dokter Antekirrt op zeer ernstigen toon. "Dat is zeer betreurenswaardig, omdat wij werkelijk een kostbaar sujet voor onze proefnemingen verloren hebben!" "Wij zijn een schoft kwijt, anders niet!" antwoordde de gouverneur wijsgeerig. Dat was de geheele en eenige grafrede op Carpena. Trouwens hij was geen andere waard.

Veel redenen bij elkaâr. Het is niet goed, dat ik u veel zie. Niet goed voor u en niet goed voor mij. Laten wij eens eerst over het eerste spreken. Waarom niet voor jezelven? Laten wij liever over het tweede spreken: dat wat u aangaat. De menschen ... De menschen? De menschen spreken over ons. Ik ben nu eenmaal een mauvais sujet.

"Gij moet blijven, totdat wij de zaak geregeld hebben en ik u orders voor de goederen heb gegeven", en hij duwt Chester haastig in een klein spreekkamertje naast het particulier kantoor, mompelend: "Een mooie geschiedenis in handen van een verloopen sujet een ellendigen dronkaard, een speler. Hoe red ik mij daar nog weer uit!" En Guy's hart begint nog sneller te kloppen.

Misschien zou hij notaris worden, "althans, zoo geen gemeen sujet met den post ging strijken."

"Welnu," antwoordde Lewin eveneens lachende, met de hand op het hart: "ik kan in mijn ziel niet het minste spoor van berouw over het prijsgeven van mijn vrijheid ontdekken." "Je ziel verkeert in zulk een chaos, dat je er in het eerste kwartier niets in onderscheiden kunt. Wacht tot 't er wat meer helder wordt en dan zul je eens zien. Je bent een sujet, dat weinig hoop overlaat!

"Evenals ik nu nuchter ben, terwijl hij zeide, dat ik dronken was, zoo was ik ook nuchter in Middelburg, toen men uitstrooide, dat ik een verloopen sujet was. Het was een leugen, een leugen, verzonnen door een medeminnaar. Wie is mijn medeminnaar? Is het Noircarmes?" en hij gaat voor haar staan. "Zeg mij, hebt gij woorden van liefde met hem gewisseld, met mijn ring aan uw vinger?"

Het was als eene geheime onreinheid. Dan moest hij zich geweld aandoen niet uit te schreeuwen, dat Bertie een klaplooper, een gemeen sujet was, zich geweld aandoen hen niet te scheiden van elkander, hen niet te rukken uit de rustig glimlachende en schuldelooze intimiteit van hun gesprek over meubels en draperieën.

En eensklaps, als in eene bliksemsnel invallende gedachte, smeekte Bertie: Spreek niet over me met je vrienden ... Het is niet noodig, dat ze weten, dat je zoo een slecht sujet als ik ben, kent ... Beloof je het me? Frank beloofde het lachend, en het slechte sujet sprak, hem zijne handen reikend: Hoe vergoed ik je wat je voor me doet! Wat een geluk, dat ik je ontmoet heb!